El presente trabajo aborda la construcción de la dimensión afectiva que, posteriormente, se desarrollará en la Analítica Existencial del Dasein presentada en la obra del pensador alemán Martin Heidegger Ser y tiempo. Nos disponemos a dar cuenta de cómo se fueron constituyendo en el pensamiento de...
The present work approaches the construction of the affective dimension that, later, will be developed in the Existential Analytic of Dasein presented in the work of the German thinker Martin Heidegger Being and Time. We are ready to give an account of how the young Heidegger's thought, through h...
In this Thesis, I systematize, clarify, and expand the current theory of emotion based on the principles of predictive processing—the interoceptive inference view of emotion—so as to show the following: (1) as it stands, this view is problematic. (2) Once expanded, the view in question can deal w...
This work is aimed to analyze the relation between the concept of mind in Susanne Langer's Philosophy of Art and Primitive Art.
El presente trabajo textual en forma de tesis estuvo orientado a develar investigativamente el pensamiento filosófico de Susanne Langer a través de un formato “fractal” con el cual, a partir de la reflexión de la filósofa en torno al arte, se pudo ingresar a un entramado teórico, framework, desde...
The research that follows is aimed at unraveling the possibilities, forms and exercises of
production of knowledge that from the so-called 'new social movements' have taken place in
“Our America”, focusing specifically on the experience of popular organizations in Buenos Aires,
Argentina, and San...
La investigación que se presenta a continuación se avoca a desentrañar las posibilidades,
formas y ejercicios de producción de saberes que desde los denominados ‘nuevos movimientos
sociales’ han tenido lugar en Nuestra América, centrándose en específico en la experiencia de
organizaciones popular...
This research deals with the philosophy of the Early Heidegger (1919-1923) and the
place that history occupies in it. I want to show that the historical raises as a
fundamental issue for Martin Heidegger, at the very beginning of his philosophical career. This
concern runs through two paths, acco...
Esta investigación trata acerca de la filosofía del joven Heidegger (1919-1923) y el
lugar que la historia ocupa en ella. Se quiere mostrar que lo histórico se alza como una
preocupación fundamental para Martin Heidegger, ya desde sus inicios. Dicha
preocupación discurre por dos caminos, a juicio...
Un estudio sobre el concepto aristotélico de sustancia. Lectura de los libros finales de la Metafísica, a partir de una discusión sobre las críticas a números e ideas.
A study on the Aristotelian concept of Substance. Reading of the final books of the Metaphysics, with a discussion about the criticism of Numbers and Forms.
The present investigation aims to reflexively address the subject of
philosophical Cynicism, but concentrating on its varied modes of manifestation
throughout much of the history of Western metaphysics. This task requires,
however, that we put special emphasis on the aesthetic elements that
accom...
The research that follows explores the ethical dimension of Hans-Georg Gadamer’s Philosophical Hermeneutics, postulating that it arises from the conception of language that is presented in it. Such a conception follows closely some fundamental aspects of Greek lógos, especially in its emphasis in...
La investigación que sigue explora la dimensión ética de la hermenéutica filosófica de Hans-Georg Gadamer, postulando que ésta surge a partir de la concepción del lenguaje que se presenta en ella. Tal concepción sigue de cerca algunos aspectos fundamentales del lógos griego, especialmente en su é...
La siguiente investigación problematiza la educación neoliberal a partir de los fundamentos epistemológicos y políticos de sus principios, instituciones y prácticas. A partir de este momento crítico se lleva a cabo un proceso constructivo cuya articulación filosófica se orienta a proponer una tra...
The following research problematizes neoliberal education based on the epistemological and political foundations of its principles, institutions and practices. From this critical moment a constructive process is carried out whose philosophical articulation is oriented to propose a transformation ...